Projecte SN07.A120

WATAN. Fase III

Crear i gestionar el centre de diversificat en la comunitat Victoria, amb la carrera “Magisteri Bilingüe Intercultural” generant oportunitats als joves que conformen les escoles solidàries de Ixcán.

Ampliar les oportunitats de formació a nivell de diversificat de l'alumnat de la zona, a fi de millorar la seua qualificació personal i professional, de manera que es contribuïsca al desenvolupament social i econòmic de la mateixa.

Seguir avançant en l'aplicació dels programes de formació als diferents actors comunitaris com alternativa d'incidència en la gestió del desenvolupament.

Potenciar la consolidació del Programa “Escoles Solidàries” –PES- en la regió com a instrument de cooperació entre les comunitats educatives guatemalenques i valencianes.

Aproximar a la comunitat universitària a aquestes comunitats maies d'especial interès cultural.

El projecte WATAN, que en idioma Q'anjob'a l'es tradueix com la claredat que ha vençut a la foscor, el principi del dia que permet recarregar energies i permet la reflexió sobre la consciència de la identitat i el propòsit de cadascuna de les persones envers el seu entorn, en aquest cas les comunitats de Ixcan.

Sota aquest mateix mantell de claredat i de llum, s'han emprès activitats que han enfortit el projecte WATAN, que fa 6 anys va ser un somni, però avui és una realitat desenvolupada en el marc de l'enfortiment a l'Educació i també a la Solidaritat.

Aquest projecte es va lantejar en quatre fases, i està permetent oportunitats als xiquets i xiquetes, a la gent jove, a dones i homes en general. Ha permès el treball col·lectiu, ha enfortit les organitzacions, ha aportat preparació professional acadèmica de mestres i mestres, ha ponteciat l'autoestima de les autoritats locals i comunitàries, ha permès a la població en general ser més sensible i crítica enfront de les situacions de vida a les quals s'enfronten en aquestes comunitats, aprtades i exluides de suports de l'Estat.

La Fase III del Projecte Watan està orientada a fer funcionar el Diversificat en la Comunitat Victoria 20 de Gener, concretament un centre de Magisteri, com a seguiment de l'estudi de les persones becades de les Escoles Solidàries de Ixcan.

Amb aquesta fase també s'espera remodelar un edifici en desús situat dins del predio de l'Institut per a finalitats educatives.

La implementació d'aquesta fase, seguirà fent èmfasi en els programes de formació per a mestres, la dotació de materials, la promoció dels valors com l'equitat de gènere, l'enfortiment de l'organització comunitària i juvenil.

D'igual manera es continuarà potenciant la relació i projecció conjunta amb la Universitat de València en els espais o àmbits necessaris per a la consecució dels objectius de veure una societat més justa i equitativa vista des del marc de la solidaritat.

La Fase III del Projecte Watan està orientada a fer funcionar el Diversificat en la Comunitat Victoria 20 de Enero, concretament un centre de Magisteri, com seguiment de l'estudi de les persones becades de les Escoles Solidàries de Ixcan.

Amb aquesta fase també s'espera remodelar un edifici en desús situat dins de l'entorn de l'Institut per a fins educatives.

Encarna Gil Saura
    Equip EYUB