Projecte SN07.A126

Impacte de la insularitat sobre el parasitisme intestinal de la població infantil nicaragüenc: el cas de l'arxipèlag de Corn Island

• mapa1.JPG
  • Equip investigació 1
  • toma aigua
  • femer descontrolat
  • femer
  • recollida de mostres 2
  • recollida de mostres 1
  • recollida de mostres
  • laboratori
  • laboratori Guillermo Esteban
  • equip investigació
  • escolares

Objectiu general: Avaluar l'impacte de la insularitat sobre l'estat de salut de la població infantil de Corn Island, a través de l'anàlisi-diagnòstica de l'estat parasitológic intestinal, per a procedir amb el tractament adequat i ser capaços de dictar les mesures pertinents per a la prevenció, lluita i control de les parasitosis detectades.

bjectiu específic: Conèixer l'espectre parasitari responsable de l'alteració de l'estat de salut de la població infantil, establir les pautes del tractament parasitológic i de les mesures de prevenció, lluita i control de les diferents parasitosis.

Nicaragua com a país tropical on s'observen alts índexs de pobresa és l'escenari idoni per a la transmissió *parasitaria que porta com a conseqüència principal la desnutrició, la deterioració del desenvolupament físic, mental i inclusivament sexual de la població infantil. Les manifestacions clíniques greus es poden evitar amb l'administració oportuna de tractaments.

El projecte pretén actuar principalment interrelacionant els problemes més importants de la població destinatària: salut, educació i medi ambient.

1. Salut. En la zona únicament existeixen dues instal·lacions sanitàries amb aigua potable i energia elèctrica, i amb 4 membres de personal sanitari. La falta de personal mèdic especialitzat fa que s'haja de viatjar a terres continentals, la qual cosa posa la salut fora de l'abast econòmic de la majoria de la població.

2. Educació. Els baixos salaris i la sobrecàrrega de treball del professorat, al costat d'una deficiència de mitjans materials, desmotiva a realitzar el treball adequadament i en conseqüència l'educació infantil no compleix amb els mínims necessaris.

3. Medi ambient. Parlar de medi ambient és haver d'al·ludir a unes condicions d'accés sostenible a serveis bàsics de sanejament i a l'aigua potable adequats. En aquesta línia cal recordar els problemes que es generen amb manipulació de residus i brosses doncs no existeixen abocadors controlats, no hi ha sistema de clavegueram i referent a l'aigua només el 23% de les llars reben aigua potable, la resta de la població es proveeix de pous o aixetes comunals.

Per tot l'anteriorment exposat, el projecte pretén avaluar la influència de la insularitat sobre l'estat de salut de la població infantil de *Corn *Island, a través d'una anàlisi de l'estat *parasitológico intestinal, per a alertar a l'entorn familiar, municipal i insular, del grau de transmissió *parasitológica i del nivell de gravetat dels paràsits que es detecten.

La intervenció, ajudarà al fet que un estrat de la població infantil nicaragüenc d'escassos recursos econòmics puga tenir l'opció de forjar-se un futur millor en la mesura que es tinga accés a la salut, la qual cosa els permetrà que el procés d'ensenyament aprenentatge es desenvolupe amb èxit.

Carla Muñoz Antolí-Candela
    Instituto Politécnico de la Salud de la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua
    [12250] Control de enfermedades infecciosas
    Nicaragua (Corn Island)