Projecte 9APCS2010

Educació popular i gestió territorial per a la promoció d'una cultura ambiental al districte capital

• 9APCS2010 foto 16
  • 9APCS2010 foto 15
  • 9APCS2010 foto 14
  • 9APCS2010 foto 13
  • 9APCS2010 foto 12
  • 9APCS2010 foto 11
  • 9APCS2010 foto 10
  • 9APCS2010 foto 09
  • 9APCS2010 foto 08
  • 9APCS2010 foto 07
  • 9APCS2010 foto 06
  • 9APCS2010 foto 05
  • 9APCS2010 foto 04
  • 9APCS2010 foto 03
  • 9APCS2010 foto 02
  • 9APCS2010 foto 01

• Aquest projecte busca aportar a la conscienciació i conseqüent transformació de les pràctiques quotidianes que afecten negativament la qualitat de l'hàbitat urbà. Això a partir primer del reconeixement temàtic de les problemàtiques ambientals que en definitiva deterioren la qualitat de l'hàbitat de la nostra ciutat, i segon de la generació de guies pràctiques per a la protecció de l'hàbitat urbà, la conjunció ens remeten a una cultura cívica ambiental.

• Desenvolupar una lectura pedagogizada de les problemàtiques ambientals urbanes relacionades amb el maneig dels residus, la sobirania alimentària i l'aigua.
  • Posicionar través de l'intercanvi d'experiències, les estratègies d'educació ambiental i gestió ambiental comunitària com a eixos fonamentals per a la creació d'una cultura cívica ambiental.
  • Consolidar a través d'exercicis lúdics, una guia propositiva de pràctiques quotidianes per a una cultura cívica ambiental.

El projecte va buscar en totes les sessions donar a conèixer, les problemàtiques socioambientals per mitjà de líders comunitaris de les localitats de Pugi, Engativá, Kennedy, Usme i Chapinero on té presència el model de treball que lidera la Taula Ambiental Organitzacions Comunitàries (MAOC ).

La proposta de formació popular, eix central del projecte, es va desenvolupar a través de tallers on la participació dels actors va ser en doble via. La primera va estar fonamentada en l'experiència, el testimoni, la vivència i quotidianitat dels Talleristes (líders socials) qui són al seu torn, integrants de les organitzacions de la MAOC. La segona, en la saviesa, el coneixement i el trafegar diaris amb totes aquestes problemàtiques per part dels participants de l'escola i la seva retroalimentació en el procés. Tot això permet conèixer de primera mà el que està succeint en els territoris.

En aquest marc, el projecte es va desenvolupar en fases que van ser: 1) la difusió, 2) l'inici, 3) la participació amb l'ànim de potenciar la cogestió al voltant de la prevenció i 4) conservació del medi ambient. La metodologia de l'escola itinerant de formació ambiental comunitària es va centrar en la realització de sis tallers relacionats amb: recorreguts de reconeixement de territori, conversatorio, dinàmica de la memòria i cartografia social.

En el projecte es van vincular 18 organitzacions que treballen a la ciutat amb algunes de les temàtiques ambientals proposades. Cada sessió va estar sota la responsabilitat d'una o dues organitzacions de la MAOC i d'acord amb la seva experiència en l'àrea.

ASOCIACIóN ENTREIGUALES
    ASOCIACIÓN ENTREIGUALES