Projecte 3APCS2007

El circo del Mundo al Revés

Com diria Marco Marchioni , mai hi ha un únic objectiu , però pot haver-hi una sola finalitat : Desenvolupar la comprensió de l'art contemporani popular i impulsar la democràcia cultural a través del taller de circ a l'Escola de Cultura i Difusió Artística de Talca .

Aquesta finalitat , la desenvolupem a través dels següents objectius :

1 . Afavorir el treball interdisciplinari i la participació activa de la comunitat educativa a través d'un projecte comú .

2 . Crear un taller obert a la ciutadania i en especial als centres de menors en situació de risc i altres col·lectius , interessant- particularment per les zones rurals adjacents .

3 . Impulsar el desenvolupament motor , social , cognitiu i afectiu dels participants a través de les tècniques circenses .

4 . Estendre la renovació pedagògica , l'ús de noves metodologies i l'aprenentatge cooperatiu docent .

5 . Projectar l'esforç creador de l'escola en la comunitat a través d'un espectacle de Circ Contemporani Intervenint tant en els espais públics com al carrer .

6 . Difondre el projecte per generar processos de participació sociocultural i el desenvolupament d'un art a l'abast de tots els i les ciutadans / es.

Cadascun d'aquests objectius es tradueix en una sèrie d'èxits o fites que en el nostre pla estratègic de treball seran avaluats de forma contínua .

Una proposta de treball cooperatiu i lúdic que exigeixi una implicació de la comunitat a través del circ.

El projecte que aquí presentem , és un treball cooperatiu amb l'Escola de Cultura i Difusió Artística de Talca , Xile i cinc estudiants de la Universitat de València , tres d'elles membres de l'Associació d'estudiants DESART . " Dessenvolupament i art " són la raó de ser d'aquesta associació .

Encara Xile sigui un dels països d'Amèrica Llatina amb un major desenvolupament , cal ser conscients que en el terreny la realitat és una mica diferent . Des d'ella es pot albirar una desestructuració social , en la qual queden dividides les classes i zones socials , i que impedeix un desenvolupament complet del país . TaJea , malgrat ser una ciutat ben comunicada i amb un ampli servei social , coexisteix amb zones empobrides , podent destacar els suburbis , la zona de Vilches baix, mitjà i alt , Pencahue , Amule , Colín , Licanten , la Mina,

Colbún , Santa Elena ...

Partint de la peculiaritat que l'Estat posseeix un instrument com les escoles de cultura , entenent per aquestes : escoles públiques , on s'articula al currículum comú , l'educació bàsica i artística ( arts visuals , escèniques i musicals ) , des de les quals es potencia el desenvolupament de la cultura com a pilar bàsic del sistema social . Nosaltres entenem que aquests centres poden ser un instrument clau per afavorir, mitjançant projectes artístics com aquest, el desenvolupament social , generant nexes d'unió entre les diferents classes socials .

Aquí resideix la raó de ser del nostre projecte : trencar bretxes socials , potenciant el desenvolupament integral de les persones . la idea és llançar una proposta de treball cooperatiu i lúdic , que exigeixi una implicació de la comunitat a través d'una activitat tan dinàmica i atractiva com el circ .

D'altra banda , i de forma particular , pretenem que l'escola - liceu de cultura surti al carrer , amb la intenció que l'alumnat entengui que l'art pot ser un instrument de reivindicació i canvi social , i no només això , també pretenem despertar en ells el valor de la responsabilitat social com a motors de mobilització i canvi .

Per concloure , dir que , com a estudiants de pedagogia i educació social , entenem que l'educació és el mitjà a través del qual es potencia el desenvolupament humà i social, a més de ser un mitjà de transmissió i creació cultural . l'educació necessita un context cultural a través del qual aconseguir el seu fi, ia la cultura , al seu torn , necessita de l'educació per evolucionar . Procés en el qual s'insereix el nostre projecte .

Raquel Vidal Sabater
    Desart