Projecte 5APCS2009

Programa de mejoramiento académico para jóvenes aspirantes a la Universidad pública Colombiana

Objectius Aconseguits :

• Es va desenvolupar l'estratègia pedagògica per a la preparació de 79 joves , consistent a oferir les assignatures necessàries i continguts pertinents a través d'una rigorosa planificació de dies i hores .

• Els joves van assumir les condicions específiques estipulades pel disseny del projecte , van assistir a les 20 sessions ( cadascuna d'una dia ) del curs desenvolupades en el període comprès entre el 13 de febrer i el 18 d'abril , participant activament i comptant amb un bon acompliment . Per a cadascuna de les sessions els monitors van comptar amb el suport econòmic de transport i refrigeri . ( Annex 6 . Llistat sessions acadèmiques i suport transport ) . ( Annex 7 . Llistat sessions acadèmiques i suport refrigeri )

• Els joves beneficiaris reflexionar sobre el valor de l'Educació Estatal pública com a patrimoni dels colombians i bé comú , que mereix la seva defensa .

Es brindo el servei d'orientació vocacional per tal d'orientar els i les joves en el procés de escogencia de primera i / o segona opció de carreres professionals , i donar a conèixer els requisits i condicions per a l' ingrés, els serveis i beneficis que s'ofereixen des de la universitat pública .

• Els monitors de la Corporació Silgara estan en el procés de presentació d'aquestes estratègies acadèmica de preparació a joves de sectors humils a les instàncies de la Universitat Industrial de Santander , per tal que ella sigui part de la solució i alhora donar continuïtat al programa de millora .

• Aplicada una acció real que busca disminuir la desigualtat existent en el procés de formació i capacitació perquè els i les joves puguin continuar amb el seu procés formatiu ingressant a la universitat pública , i així prevenir que molts d'aquests joves ingressin a les files dels actors armats que tenen presència al país . Aquesta acció assoliment que 13 joves del projecte aconseguissin puntuacions per ingressar a la Universitat Industrial Santander .

RESUM DEL CONTINGUT DEL PROJECTE : objectius , metodologia , contingut de les activitats , criteris de selecció dels beneficiaris .

El projecte " Programa de Millora Acadèmic per a Joves Aspirants a la Universitat Pública Colombiana - 2009 " busca revertir gradualment la desigualtat existent entre els sectors menys afavorits i els estrats alts de la societat davant l'accés a la Universitat Pública Estatal a Colòmbia , mitjançant el treball col·lectiu de joves provinents de sectors populars i capes mitjanes que han ingressat a la universitat pública .

Aquest col·lectiu s'ha organitzat a la Corporació Silgara , que desenvolupa un curs de millora de les habilitats tècniques dels joves batxillers i d'últim any de secundària provinents de col·legis públics , per tal que s'anivellin i puguin presentar les proves d'Estat en igualtat de condicions amb altres joves de capes altes de la societat i puguin obtenir un puntuació que els permeti accedir a una quota per a la seva formació professional en el sistema d'Universitats Estatals .

L'objectiu proposat va ser: " Desenvolupar accions tendents a revertir el procés d'elitització de la Universitat pública , que permetin l'ingrés d'estudiants de col·legis públics de l'àrea metropolitana de Bucaramanga a la Universitat Industrial de

Santander i altres universitats públiques del país , despertant en aquests joves una consciència activa en pro de la defensa de l'Educació Estatal com a patrimoni dels colombians i bé comú " .

Les persones que es van beneficiar van ser joves que provenen de sectors soci econòmics menys afavorits de la Ciutat de Bucaramanga ( Santander -Colòmbia ) , alguns es trobaven cursant l'últim grau d'educació secundària i altres ja eren batxillers però no havien ingressat a la universitat perquè els resultats obtinguts en la prova del ICFES no els servien .

L'expectativa es va complir en la mesura que es buscava beneficiar més de 50 joves i almenys arribar fins a 1 OO . xifres claus en el desenvolupament del projecte . Cal destacar que l'impacte del projecte en les dones va ser més gran , ja que elles representen el 64% dels joves que van participar en aquesta proposta .

Els èxits aconseguits es van obtenir pel treball col·lectiu de 20 joves monitors ( tutors ) provinents al seu torn de sectors populars i capes mitjanes que han ingressat a la universitat pública conscient que el seu treball retribueix a escurçar la bretxa de desigualtat existents a la ciutat de Bucaramanga . Dos ( 2) d'ells encarregats de la coordinació de les activitats derivades del projecte i divuit ( 18 ) d'ells encarregats del desenvolupament de les 8 assignatures nodals del projecte .

Considerem important el paper dels monitors del projecte , joves en la seva majoria . Condició que va permetre el desenvolupament de empaties i la creació d'un ambient de companyonia i solidaritat en els quals els joves beneficiaris es van sentir lliures i confiats en el seu exercici acadèmic .

Mauricio Pinto
    ASOCIACIÓN ENTREIGUALES