Projecte 16APCS2011

Fortalecimiento y mejora del trabajo dirigido, hacia un enfoque de construcción sostenible y respetuosa con la cosmosvisión de los pueblos.

Millorar i enfortir les intervencions de Treball Dirigit, per a una adequada intervenció i aplicació de la CONSTRUCCIó SOSTENIBLE en l'àmbit rural de Bolívia. Promocionar models tradicionals de construcció i optimizadarlas amb tècniques de construcció sostenible, en els diferents municipis d'intervenció del Treball Dirigit. Potenciar en la Universitat de la Pau i València com un espai i reflexió, en el qual es fusiona el coneixement de professionals i els sabers dels pobles indígenes per a la construcció sostenible de les societats.

La construcció és una de les activitats més ancestrals de l'ésser humà i hauria d'estar lligada al Desenvolupament Sostenible , sent alhora una eina i un motor quan el seu objectiu és el de proveir serveis que responen a una demanda efectiva de la comunitat . La selecció de tecnologies i materials apropiats i la participació de la comunitat durant la construcció poden ser les claus d'una correcta intervenció i sostenibilitat de la infraestructura i del medi natural i cultural existents . Amb aquest projecte " Enfortiment i millora del treball dirigit , cap a un enfocament de construcció sostenible i respectuosa amb la cosmosvisión dels pobles" , pretenem donar instruments a l'alumnat de la carrera d'arquitectura i el cos docent que coordina la modalitat del treball dirigit per conjuntament amb la població promocionar models tradicionals de construcció i optimitzar amb tècniques de construcció sostenible , en els diferents municipis d'intervenció del Treball Dirigit . El treball dirigit és una modalitat de titulació dels estudiants d'últim any de la Facultat d'Arquitectura ( FAADU - UMSA ) per obtenir la titulació professional , aquesta modalitat consisteix a fer un Treball Pràctic de nivell professional que els alumnes preparen al llarg del període ( gestió acadèmica ) basat en la capacitació rebuda en el cicle precedent i amb l'assessorament d'un tutor . Aquests treballs se'ls realitzen en els diferents municipis de l'àrea rural del país, els quals varien un altre per factors geogràfic i climàtic . Aquestes diferències de l'entorn natural dels diversos llocs d'intervenció , moltes vegades no són preses en compte a l'hora de projectar i construir , com tampoc són preses en compte les poblacions i cultures dels que habiten aquestes regions , donant com a resultat una ruptura entre la infraestructura construïda i l'entorn natural i sobretot amb l'entorn cultural existent . A tot això cal notar també , una pèrdua de confiança social a la poblacions rurals , per conservar i aplicar les tècniques tradicionals de construcció , ja que consideren en alguns casos obsoletes i un fre al desenvolupament Per a la consecució dels objectius hem previst un programa d' formació : a través de jornades a la universitat , tallers a les comunitats per a l'intercanvi de sabers , utilitzant per a aquesta finalitat les eines de l'educació popular .

Ortega Miguel, Rodrigo
    Asociación Intercultural para el Des. Comunitario Abya Yala