Projecte SN07.953

Musealització i capacitació de guies locals per al Centre de Visitants i el lloc arqueològic de La Blanca. Guatemala

• SN 07.953_foto 12
  • SN 07.953_foto 11
  • SN 07.953_foto 10
  • SN 07.953_foto 09
  • SN 07.953_foto 08
  • SN 07.953_foto 07
  • SN 07.953_foto 06
  • SN 07.953_foto 05
  • SN 07.953_foto 04
  • SN 07.953_foto 03
  • SN 07.953_foto 02
  • SN 07.953_foto 01

• Incorporació del poblat, del lloc arqueològic i del Centre de Visitants de La Blanca a un conjunt de llocs estratègics que permeten un desenvolupament social i econòmic, involucrant nous elements de treball i serveis, i utilitzant el patrimoni edificat maia com a instrument d'activació.
  • Creació d'un punt d'atracció de turisme cultural que revitalitze els sistemes econòmics de la comunitat.
  • Posada en marxa d'una cooperació internacional en l'àmbit universitari, mitjançant la participació de professors i estudiants espanyols i guatemalencs en les activitats de recerca i desenvolupament.
  • Suport a l'educació dels escolars i d'altres col·lectius interessats en la cultura maia.

A l'inici del projecte, ja s'havia acabat la construcció d'aquest edifici, gràcies a l'ajuda concedida per la Universitat de València en la I Convocatòria 0’7, si bé encara quedava pendent condicionar la sala expositiva i els camins, així com el disseny i el muntatge de l'exposició permanent i la capacitació de guies locals, de forma que s’hi pugueren involucrar nous elements de treball i serveis, i utilitzar el patrimoni edificat maia com a instrument d'activació per crear un punt d'atracció de turisme cultural que revitalitzara els sistemes econòmics de la comunitat. Aquestes accions es van portar a terme sota la supervisió dels directors del Projecte La Blanca (Cristina Vidal i Gaspar Muñoz) i del representant de la Universitat de San Carlos de Guatemala (Juan Antonio Valdés).
La inauguració va ser el dia 11 de febrer de 2010, amb l'assistència de líders comunitaris, les màximes autoritats acadèmiques de la Universitat de València i la Universitat de San Carlos, de l'ambaixadora d'Espanya a Guatemala, del director general del Patrimoni Cultural i Natural de Guatemala i del gerent de la Fundació General de la Universitat de València.
Amb la posada en marxa d'aquest centre, s'ha completat una activitat de cooperació al desenvolupament que està sent molt valorada per les autoritats guatemalenques i pels receptors directes de l'ajuda: els habitants de la població de La Blanca i d'altres comunitats de l'entorn, i molt especialment el col·lectiu de dones, que han demostrat un gran interès a treballar en les activitats que genera el centre.
Amb tot això, s'espera contribuir a l'enfortiment de l'organització social de la comunitat de La Blanca i al seu desenvolupament econòmic i social. Així mateix, es vol posar en marxa una cooperació internacional en l'àmbit universitari, mitjançant la participació de professors i estudiants espanyols i guatemalencs en les activitats d'investigació i desenvolupament, que done suport a l'educació dels escolars i d'altres col.lectius interessats en la cultura maia.
En aquest projecte han col·laborat els líders comunitaris.

Cristina Vidal Lorenzo
    Universidad San Carlos de Guatemala